HelIbb Trail ’23

700688.20Foto © Jeroen Machielsen (3)Fotoarchief©sprengenbergrunner1988

Machie’s Erlebnislauf Estafette
Hellendoorn – Ibbenbüren

Er is iets tussen gekomen, zodat de verkenning van de Wittekindsweg even stil staat. Wel wandel ik soms langs delen van de Europese wandelroute E11. Ergens vorig jaar las ik in de krant een noodkreet van het (Hellendoorn) Ibbenbüren-comité. Zij willen de losse banden met partner gemeente Ibbenbüren weer steviger aantrekken. Laat nu zowel in de gemeente Hellendoorn als die van Ibbenbüren mijn trainingsgebied liggen. En het idee is al snel ontstaan. In gedachten liep ik al rond om deze twee partner dorpen al lopend met elkaar te verbinden. In de vorm van een estafette of wellicht zelfs een Ultra.  

Het idee is niet nieuw, want we (AV Atletics en Marathon Ibbenbüren) liepen deze estafette al in 1988. Twee grote bussen vergezelden ons toen. Het parcours ging voornamelijk over verharde fietspaden en was landschappelijk niet echt aantrekkelijk. In Duitsland zelfs saai te noemen, langs grote autowegen en soms met begeleiding van de politie. Het was toen in het kader van het verdwijnen van de Europese binnengrenzen. Dat jaar ging het van het raadhuis te Nijverdal naar het gemeentehuis van Ibbenbüren. Het jaar erop ging het volgens mij de andere kant op, maar daar was ik niet bij. Omdat ik de persoon die de oproep in de krant doet ken, is het contact makkelijk gelegd. Johan Nijveld is namelijk mijn mede moestuinder. Het Ibbenbüren-comité neemt daarna nogmaals contact op met ASV Atletics. Waarop ik rond maart 2023 begin met de route uit te stippelen. Hoewel we de route hardlopend zullen gaan afleggen, kies ik ervoor om het uitzettend al wandelend te doen.

Thuis tuur ik minuten lang op de regionale Twentse wandelkaarten. Het is voor mij een mooie aanvulling op eerdere tochten, zoals de Reggemeander loop en andere trails. Mijn oog valt op de Doorbraak, een vrij nieuw wandelgebied globaal tussen Ypelo en Almelo (Bavinkel). Eerder had ik daar gewandeld toen het net ontgonnen was. Nu jaren later is er op de meeste plaatsen prachtige natuur ontstaan. Die bij het XL park Twente moet strijden met enorme torenhoge gigantische blokkendozen. Tot ver over de grens herken ik de paden van eerdere tochten. Naast de wandelkaarten is mijn fietskaart van Grafschaft Bentheim / Twente een goede hulp. Net over de grens bij Gildehaus begint het parcours te klimmen. Met mooie bos passage bij Bad Bentheim. De kaart eindigt bij het gehucht Samern. En daar kom ik aan het dwalen tussen de autosnelweg en de Vechte. Af en toe fiets ik delen van het parcours samen met mijn vriendin, we kijken dan ook naar eventuele parkeerlocaties voor de volgbus. Na 3 maanden begint het parcours vorm te krijgen en komt Ibbenbüren in zicht. Waar ik dan eens de start van de Hermannsweg (Rheine) kan lopen, terwijl ik normaal die trail altijd start bij Hörstel.

Begin oktober 2023 zullen er dan circa dertig ASV Atletics hardlopers en dertig Marathon Ibbenbüren lopers van start gaan bij de Atletiekbaan te Nijverdal om te eindigen in het centrum van Ibbenbüren. Wellicht kunnen we dan ook eens een uitwisseling doen tussen de Sallandtrail en de Ibbenbüren Klippenlauf.

Nijverdal mei 2023

Wil je een keer delen van het parcours mee hardlopen? mail me;
voornaam.achternaam@outlook.com

Zie voor minder;
https://hellendoorn-ibbenburen.nl/events/erlebnislauf-hellendoorn-ibbenburen/

Leave a comment

Leave a comment