30 jaar wedstrijdhardloper ’14

30 jaar wedstrijdhardloper 1984 – 2014
Deel 31

L1030176 - kopieFoto: © 2014sprengenbergrunner Chamonix-Mont-Blanc

vlnr: Pascal van Norden, Ronnie Duinkerken, Marc Weening, Michel Buijck en Tim Pleijte.

Ireen Wüst behaalde Vijf olympische medailles bij de winterspelen te Sotsji. Marianne Vos werd voor de zevende keer wereldkampioene veldrijden.  Nadine Broersen werd op de WK indooratletiek te Polen Wereldkampioene vijfkamp. Op de Televisie was de serie ‘Hollands Hoop’ en ‘Ik vertrek’ (met neef Jerry Machielsen). Chef Special song In Your Arms. Ilse de Lange won bijna het songfestival. In Nijverdal was er de eerste Salland Twente Tunnelloop.

Gemotiveerd door Jan Albert Lantink, stond dit jaar in het teken van mij proberen te kwalificeren voor het WK Trail NL team. En als Coach van Madelon Boode gingen we voor het dames podium bij de Strongmanrun. En met Moontje ging ik (weer) wandelen.

De eerst test was de Sukerbiettrail over de Archemerberg. Ik had Madelon ook zo ver gekregen om mee te doen. En hoe, ze werd 3de dame! Ik moest mijn meerdere erkennen in de nieuwe lichting, maar bleef plaatselijk favoriet en oud trainingsmaatje Udo Zwijnenberg mooi voor. Het echte trail seizoen begon eind maart met een mini trainingskamp te Tecklenburg georganiseerd door de broers Duinkerken. Zaterdag was er de Ibbenbüren Klippenlauf en daar wou ik vlammen. Lantink prikkelde me vooraf om Ronnie Duinkerken te verslaan. Het werd een prachtige race waar ik de één na de andere Hollander achter me liet, maar net strandde op 6 sec van Ronnie, maar wel 8ste.

Ergens begin april kreeg ik dan het bericht dat ik was opgenomen in de International Talent Challenge NL Team. Het Oranje Ultra / Trail team zou uitkomen op de Bödefelder Hollenlauf evenals een team uit Duitsland en België. Bij de Koning van Spanje Trail te Gulpen (mei 2014) bevestigde ik mijn vorm door in een sterk veld 9de te worden en genoot ik van het gedeelte waar ik mee liep met kanon Erik Negerman. Nog geen week later, tijdens de Hollenlauf werd ik 10de en liep mijn langste afstand ooit (67 km). In het internationaal veld op de Marathon du Mont Blanc werd ik weer met beide benen op de grond gezet toen ik wat onwezenlijk eindig op een 114 de plek. Kilian Jornet Burgada werd eerste. Achteraf zie ik wel dat mijn Teutoburgerwald trainingen soms wat onlogisch gepland waren, vaak liep ik daar in een periode met minder wedstrijden, zo liep ik er na de Hollenlauf bijna elke zondag.

Bij de Trail des Fantomes te La Roche en Ardenne was ik waarschijnlijk op mijn best. Op een gegeven moment liepen we al dalend soepel richting de koploper Bram van Rijswijk. Die duidelijk meer moeite had met het dalen. Zo denderde wij er over. Ik lag op kop van een Belgische Ultra trail! Echter later kwam er een steile modder afdaling die niet te doen was. Mijn val angst speelde daar op, met in mijn gedachten de val van 2011 (schouder operatie). Vervolgens liepen er velen uit de kopgroep fout. En tenslotte kwam de val angst nogmaals terug bij de oversteek van de rivier met gladde keien. Daar was ik opeens weer een oude master van 48. Die dacht te kunnen winnen van de jonkies. En dat kon ook, het podium was me net ontglipt.

Het podium werd wel gehaald door pupil Madelon bij de Strongmanrun Hellendoorn. We hadden regelmatig samen getraind. Maar we kwamen lang niet toe aan alle trainingen die ik voor haar in petto had. Boven bij de Uitkijk klim keek ze vol vuur, ze nam nauwelijks tijd om te drinken. In haar ogen straalde ze uit dat ze eigenlijk ging voor de winst. Knap dat ze stand hield voor de 3de plaats. En wellicht nog sterker een 53ste plek totaal! Van ruim 7000 deelnemers. Hoewel ik de Strongmanrun niet helemaal serieus nam (in mijn ogen een recreanten kermisloop met rare hindernissen), kwam er vanuit die sporttak een enorm potentie aan toekomstige (wedstrijd)lopers boven drijven.

L1030320 - kopieFoto: © 2014sprengenbergrunner

Tenslotte was er nog een uitje met mijn trainingsmaatjes; Lantink, van Meurs en Fröberg. We stonden aan de start voor de klassieker Olne Spa Olne. Waar ik glansrijk hun versloeg. Naast uitslagen.nl keek ik toen ook regelmatig op;

DUV Ultra Marathon Statistics (d-u-v.org)
ITRA
Jeroen MACHIELSEN – His Trail results and UTMB® Index

Enkele sportprestaties:
DenHaag City Pier City NK Halve Marathon 1.19.58 M45 9de
Enschede Marathon 2.52.45 M45 3de
Duinen trail Schoorl 34 km 2.45.44 6de
Lochem trail Barchem Marathon 3.22.17 1ste

Enkele uitslagen:
Olne Spa Olne België
67 km 2025 hoogtemeters
1. Pascal Van Norden AV Gouda 5.18.23
2. Mathieu Deville België 5.34.22
3. Thomas Beirnaert België 5.42.32
1. Irene Kinnegim LG PK 6.06.44
10. Jeroen Machielsen AV Atletics 6.07.08
14. Jan Muller Achilles 6.17.13
24. Jan-Albert Lantink MPM 6.35.21
45. Christiaan van Meurs Marathon+ 6.55.16
49. Arie Fröberg AC TION 6.59.18

Nijverdal 2014, 2024

Leave a comment

Leave a comment